l.slowek@naturopata-online.pl

+48 516 026 567

Top
 

Sucha głodówka – charakterystyka, metodyka + wskazówki dotyczące przeprowadzania postów

Sucha głodówka – charakterystyka, metodyka + wskazówki dotyczące przeprowadzania postów

Głodówka sucha:
Czas trwania: 1 -7 dni
Media oczyszczające: autofagia, mechanizm poszukiwania wody
Jak często: Dłuższe – 1-2 razy w roku (dla doświadczonych nawet i więcej), Krótsze – nawet raz w tygodniu

Sucha głodówka polega na całkowitej rezygnacji na określony czas z pożywienia oraz wody. Twarda wersja tego procederu obejmuje również całkowitą rezygnacje z kontaktu z wodą (również zewnętrznie poprzez mycie rąk czy kąpiele).
Oprócz mechanizmu autofagii suchy post wykorzystuje dodatkowo inny efekt, pozwalający na przyspieszenie oczyszczania organizmu.  
Nasze ciało, szukając w swoich zakamarkach złóż zapasowej wody, sięga często do starych, głębokich i ciężko dostępnych komórek tłuszczowych (w których jest ona związana), skutecznie rozbijając je i umożliwiając ich utylizację (razem z całą ich, często toksyczną, zawartością).
Przy ograniczeniu przyjmowania płynów do organizmu, funkcja regulacji poziomu wody w organizmie przez nerki spowalnia i skupiają się one na wewnętrznej filtracji siebie samych – ich własna energetyka zostaje przekierowana na ich oczyszczanie. Jest to często wykorzystywane do przyspieszenia osiągnięcia prawidłowej filtracji nerkowej.
Sucha głodówka może być obciążająca dla osób początkujących oraz osoby, których organizmy są mocno odwodnione. W takich przypadkach nie podchodzimy do dłuższych suchych głodówek,  tylko zaczynamy od 12h i z każdym kolejnym razem dodajemy kilka godzin, aż nie dojdziemy do satysfakcjonującego nas poziomu.
Suchą głodówkę przerywamy zawsze delikatnym naparem ziołowym (np. z ziołami nerkowymi) lub świeżo wyciśniętym sokiem owocowym, które pijemy małymi łyczkami.
Mówi się, że jeden dzień głodówki suchej jest dokładnie tak samo skuteczny jak 3-dniowy post na wodzie. Dłuższe suche głodówki powinny być przeprowadzane wyłącznie przez osoby doświadczone w tego typu terapiach.

Główne zasady, które należy zastosować w przypadku głodówek i postów:

1) Najważniejsze jest przygotowanie. Post może być przyjemniejszy w skutkach oraz o wiele bezpieczniejszy, jeśli przygotujemy do niego odpowiednio ciało, zanim jeszcze go przeprowadzimy. Z tego względu, przygotowanie do dłuższego postu powinno trwać przynajmniej 1-7 dni, w zależności od tego jak długi ma on być. W okresie przygotowania do postu rezygnujemy z wszelkich obciążających pokarmów i substancji toksycznych dla organizmu (używek, stymulantów). Idealnie jest zastosować tutaj dietę w maksymalnym stopniu surową, opartą na owocach i warzywach (bez nadmiaru tłuszczu). Nawadniamy się świeżo wyciskanymi sokami i czystą wodą.

2) Wyjście z głodówki powinno trwać minimum 1/3 czasu jej trwania. Kończymy głodówkę zawsze poprzez wprowadzanie jak najbardziej wodnistych i lekkich pokarmów (najlepiej zacząć od świeżo wyciskanych soków lub naparów ziołowych w przypadku suchej głodówki), następnie wprowadzając wodnisty owoc (jednego rodzaju) i z kolejnymi dniami rozszerzając zakres spożywanych pokarmów, aż całkowicie wrócimy do swojego standardowego systemu odżywiania. Powinniśmy przeprowadzać to z najwyższą ostrożnością oraz wsłuchując się w nasz organizm, na ile jest gotowy po przerwie od pokarmu lub ew. napojów. Jeśli wprowadzimy pewne produkty zbyt szybko, możemy spotkać się z problemami trawiennymi, bólami głowy, nudnościami i ogólnym osłabieniem. Jest to znak, że ciało potrzebuje jeszcze trochę czasu na readaptację i przerobienie uwolnionych złogów i toksyn.

3) Mniej oznacza czasem więcej. Musimy przede wszystkim poznać siebie i swoje granice. Celem głodówki nie jest pokazanie jak silny jest nasz mental i jaką katorżniczą pracę jesteśmy w stanie wykonać w stosunku do siebie samych. Jest ona czasem na reset, odpuszczenie i przekierowanie uwagi do wnętrza. Dzięki głębokiemu wglądowi, który ona oferuje, jesteśmy w stanie dostrzec własne programy i się od nich oddzielić. Wskakiwanie od razu na głęboką wodę powoduje osłabienie woli, zawód, nadmierne wycieńczenie organizmu i sabotaż naszej własnej motywacji, ponieważ jest bardzo możliwe, że w takim przypadku dość szybko polegniemy. Cierpliwość i pokora są tutaj kluczowymi czynnikami. W końcu każdą podróż, nieważne jak długą, jesteśmy w stanie przebyć tak samo za pomocą małych kroków, jak i za pomocą długich skoków.   

4) Przy okazji każdej głodówki (z wyjątkiem suchej) stosujemy zawsze środki wiążące toksyny z jelita grubego. Mogą to być zioła (np. cascara sagrada, kruszyna szakłak), glinki, węgiel aktywny lub specjalne, gotowe mieszanki (np. GI Broom Dr. Morse, tzw. Plasma Pudding i inne). Jeśli nie posiadamy żadnego z wyżej wymienionych produktów – wprowadzamy regularne lewatywy (co 1-2 dni). W ten sposób odciążamy organizm, który w przyspieszonym tempie rozpuszcza i usuwa nagromadzone złogi i toksyny. Jako, że jelito grube jednym z podstawowych kanałów ściekowych organizmu – naszym priorytetem jest regularne wypłukiwanie z niego zanieczyszczeń. W ten sposób unikniemy nieprzyjemnych objawów wtórnej intoksykacji (jak np. mdłości, osłabienie, bóle głowy, dezorientacja) lub przynajmniej będą one o wiele słabsze.

5) Przeciwwskazaniem do stosowania długich głodówek są m.in. zaburzenia metabolizmu węglowodanów (ekstremalnie osłabiona trzustka, zaawansowana cukrzyca – w przypadku głodówek wodnych i suchych), silnie osłabiony układ endokrynny oraz nerwowy (szczególnie w przypadku skrajnego wyczerpania nadnerczy), poważne osłabienie i wycieńczenie organizmu (np. w stanie zaawansowanych stanów nowotworowych). Z tego względu, przed rozpoczęciem postu najlepiej podjąć współpracę z odpowiednim specjalistą detoksykacji lub naturopatą w celu ustalenia czy będzie ona dla nas odpowiednia.  Łagodniejsza forma głodówki, czyli post sokowy jest bardziej zalecany w wyżej wymienionych przypadkach, powinien jednak być także przeprowadzany pod nadzorem kogoś z doświadczeniem w tych kwestiach.

6) Obserwacja siebie jest kluczem do przeprowadzenia skutecznej głodówki. Organizm sam powie nam jak daleko możemy w danym przypadku pójść i jaki długi post możemy przeprowadzić na danym etapie naszego życia lub przygody z detoksykacją regeneracyjną. Z tego względu powinniśmy być wyczuleni na sygnały płynące z naszego ciała i nie przeciągać na siłę stanów, na które nasz system może nie być jeszcze gotowy. Komunikacja z samym sobą jest najwyższą formą ekspresji miłości do własnego ciała i skutkuje nie tylko lepszym poznaniem siebie, ale również osiągnięciem satysfakcjonującego poziomu zdrowia w optymalnym dla siebie czasie.



Głodówki to i posty to jedne z najpotężniejszych narzędzi uzdrawiania naszego organizmu. Korzystajcie z nich z głową i odpowiedzialnością za własne ciało, a odwdzięczy Wam się ono wspaniałym zdrowiem i wzorową witalnością.


Powodzenia! 🙂

L.Słowek
PROJEKT EQUILIBRIUM
www.projektequilibrium.pl
www.naturopata-online.pl


Fragmenty artykułu pochodzą z naszej książki „Tajemnica Zdrowia. Synchronizm” A.Jakubowska, L.Słowek, 2020
Wesprzyj nas i to co robimy zamawiając swoją kopię:
https://projektequilibrium.pl/ksiazka-tajemnica-zdrowia-synchronizm

Udostępnij
Lukas Słowek

Comments:

  • Agnieszka Kogut
    20 marca 2021 at 17:02

    Bardzo fajny artykuł. Zastanawiam się jednak nad wprowadzaniem omega3 do organizmu, pozyskiwanego z świeżo zmielonego siemienia lnianego lub oleju lnianego nad czym pracowała dr Budwing. Jeśli Omega 3 buduję każdą komórkę organizmu (jej błonę) to na zęby pewnie też pomaga

Napisz komentarz